Vindiktatorens Avis📰Le Tour du Vin🍷

Seneste indlæg

7.december 2019- del 1: Københavns Domkirke og Hotel Østerport: Château Léoville Las Cases 2000 velsignes i Domkirken og hotelgæster brænder brød på ved Hotel Østerports morgenbuffet, mens en flok Sure Gamle Forstokkede Grand Cru Bordeaux Mænd klarer verdenssituationen!🍷


Foto: Min flaske Château Léoville Las Cases 2000 Saint Julien i Vor Frue Kirke, Københavns Domkirke, 7.december 2019, kort tid før morgenandagten, hvor vinen blev velsignet 🙏

Denne artikel er skrevet/udgivet 27.oktober 2023. Originale smagenoter er fra 7.december 2019.

Lørdagssmagningen den 7.december 2019 hos HJ Hansen Østbanegade bød på et efter min mening forholdsvis kedeligt program for den ordinære, officielle HJ Hansen-smagning, så jeg tænkte at nu skulle vi have en vin med, som alle i min vinklub Sure Gamle Forstokkede Grand Cru Bordeaux Mænd forhåbentlig kunne blive imponeret af. Og det kunne selvfølgelig ikke blive andet end fra en allerede nærmest legendarisk årgang- 2000. Selvfølgelig med en af mine favoritvine, Château Léoville Las Cases, Løvekongen fra Saint Julien!💪💪
Jeg fandt så til denne smagning på at vinen(e), som vi skulle drikke, skulle velsignes i Domkirken først.
På dette tidspunkt boede jeg i Ordrup og jeg fandt stor fornøjelse i lørdag morgen at vandre den idylliske tur fra Ordrup ind til City for at deltage i morgenandagten i Domkirken. Og det gjorde jeg også denne morgen. Med mig havde jeg så flasken til velsignelse (foto) og ved smagningen bagefter kunne jeg så stille mig selv spørgsmålet om det havde den ønskede effekt? Nu skal man jo huske på at Jesus stod for den første, og eneste bredt offentligt kendte forvandling af vand til fornem rødvin, så spekulationen må være relevant.. 😉
Efter velsignelsen var det videre til en anden lørdag morgen-tradition; kaffeslabberadsen før vinsmagningen. Og her havde jeg god tid. Jeg vandrede fra Domkirken mod Østerbro og ankom kl ca 8.54 på Hotel Østerport (smagningen i Østbanegade startede først kl 10.30), hvor jeg fik selskab af to af mine vinklub-kolleger, hvor vi dels afklarede verdenssituationen og dels fremviste de flasker, vi hver især havde taget med til dagens smagning på Østbanegade. Og så kunne jeg, også traditionen tro, som en bonus, bevidne en af de sædvanlige klassiske situationer, som jeg fik meget sjov ud af, nede i gæsterestauranten, hvor morgenmadsbuffeten var på bordet- og brødristeren- som var uden eject funktion (!)- stod med toastbrød i og det røg op fra den.. 😆 Det kom faktisk til det punkt, hvor røgen så ret ildevarslende ud, og der gik så ovenikøbet en del tid, før nogen nedenunder (gæsterestauranten lå nedenunder stueloungen, men vi kunne se derned fra hvor vi sad) pludselig fik øje på situationen og påtog sig at redde brødet ud af risteren. Rent drama fra morgenstunden!
Et af emnerne ved morgenkaffeslabberadsen var det ordinære program for HJ Hansen-smagningen. Og godt nok var der nogle interessante vinnavne med ved smagningen- jeg kendte mindst 2 af dem på forhånd, men der var almindelig enighed om at programmet, i forhold til at det her var december-smagningen, var uventet konservativt- og sjovt nok med kun een sød vin; en portvin fra Graham´s, som dog trods alt i høj grad er et glimrende navn, men programmet virkede på en eller anden måde lidt “slankt” og “hverdagsagtigt”, i forhold til tidligere tiders forholdsvise december-ekstravagance. Så vi var glade for selv at have medbragt nogle fremragende vine- så kunne både personale og andre kunder/smagere jo også smage på dem. Og det var nemlig lige netop et af formålene med at tage nogle af vore egne vine med- at dele glæden ved disse vine med andre, inklusive personalet, og øge interessen for de lidt finere vine blandt de andre gæster. Til gengæld for at vi tog nogle af vores egne vine med, lagde vi så også altid en del penge efter smagningen ved at købe HJ Hansen-vine i butikken. Jeg havde personligt den forhåbning at det ville give resultat for både os og for HJ Hansen Østbanegade, i form af mere salg for butikken og mere generel interesse for bedre vine fra de lokale kunders side.
Desværre lod det aldrig rigtig til at personalet hos HJ Hansen hverken helt forstod eller værdsatte dette koncept. For det er et koncept. Og efter min mening et rigtig godt koncept, som er ren win-win for firmaet. Man skaber bedre stemning til en vinsmagning, som alle har råd til- entré kr 40,- og billetten refunderet ved køb af vin for over kr 100,- i butikken efterfølgende- og ganske givet også et ret betydeligt mersalg. Folk hygger sig bedre end til andre smagninger og alle kan gå glade hjem efter en god smagedag. Men det var som om HJ Hansen aldrig fattede budskabet og deres lørdagssmagning blev efterhånden mere og mere præget af en slags nedprioritering, både opmærksomheds- og mandskabsmæssigt. Jeg ser det som en del af erhvervslivets håbløse fiksering på besparelser, som i den sidste ende tager livet af firmaet og- for at sige det ligeud- som en uduelig øverste ledelses totale inkompetence, ved at nedprioritere kunderne på denne måde.
Kundepleje er efterhånden blevet en “fortidig” ting. Nu til dags foretrækker firmaerne fuldstændigt åbenlyst at sjofle deres kunder og at skændes med dem. Og så undrer de sig bagefter over at kunderne blev sure over behandlingen, hvorefter de brokker sig til pressen over dét.. 😆😆..engang imellem er det ikke så underligt at så mange firmaer efterhånden har et ret dårligt ry og at mange ser erhvervslivet som et problem og en modstander, og ikke en “medspiller” for borgerne..

Omtalt i denne artikel:
Københavns Domkirke, Vor Frue Kirke: www.domkirken.dk
Hotel Østerport, Oslo Plads, København: https://hotelosterport.com/da/
HJ Hansen Vinhandel: https://www.hjhansen-vin.dk/