Foto: Kunstudstilling i Helligåndshuset, Strøget, København, 8.maj 2026. Billede taget af Vindiktatoren.
Før dagens begivenhed her på Vindiktatorens Avis (udgives snarligt) vil jeg først markere Ingolf Boisens fødselsdag! Den utrolige eventyrer med den enorme produktion af dokumentarfilm (over 1.000 stk!) var også frihedskæmper og deltog både i kampen mod den sovjetiske aggression mod Finland og den nazistiske invasion og besættelse af Norge og Danmark. Han var instruktør og fotograf på “Iran- det nye Persien” i 1935, fotograf på den fremragende “Det Gælder Din Frihed” i 1946, og producent af den storslåede “Jeg Alene Undkom”, om eventyreren Carsten Niebuhr i 1981- og mange, mange andre produktioner. Hans kamera dokumenterede og videregav enorme mængder af fakta og realiteter i Danmark og udlandet igennem alle disse mange år. Ingolf Boisen blev født 8.maj 1904 og døde 3.juli 1990. Æret være hans minde.
Jeg linker herunder til Ulla Hjorth Nielsens artikel om Boisen på Lex.dk og skal i den forbindelse lige gøre opmærksom på at Nielsen ikke angiver året for udgivelsen af Boisens film om Carsten Niebuhr, “Jeg Alene Undkom”, korrekt; hun skriver 1983. Men da jeg selv var til den store premiere med Boisen i foråret 1981, blandt andet med deltagelse af Dronning Margrethe II, kan jeg personligt bekræfte at denne film udkom i 1981. Her er linket til Ulla Hjorth Nielsens artikel på Lex.dk:
Klokken var nok ikke mere end kvart over 9 i formiddags, da jeg trådte ind i lokalerne hos den jødiske slagter Gil Zchout i hans særdeles velassorterede delikatesseforretning Gils Deli på Hans Knudsens Plads; jeg skulle sikre mig en flaske af dagens emne til livesmagning her i avisen, og endte med at købe en yderligere flaske af en anden israelsk vin. Som den belastende kristne zionist, som jeg er, skulle jeg selvfølgelig belemre Gil med at tale om mit problematiske had/kærlighedsforhold til den danske folkekirke og dets biskopper; vi fik så det, som jeg selv vil fortolke som en god, konstruktiv og intensiv snak om verdens- og især Danmarks- og Israel-situationen (Gil kan vist også godt lide at debattere indenfor forretningstids-mulighederne), og jeg sigtede derefter mod City.
Inde i City var det forholdsvis roligt; vejret lige nu i Danmark er generelt godt, med en del sol, men i forhold til andre maj-måneder, hvor det engang imellem har været rigtig varmt, som i langt over 20 grader, må man i år konstatere at vi åbenbart overhovedet ikke kommer til at bryde over 20-graders-grænsen foreløbig, og heller ikke i den nærmeste uge. Der er desuden en kølig tone i luften- og det blæser. Alligevel sidder folk på fortorvscaféerne i City, med deres Aperol og Chandon Spritz, uden blusel. Masser af potentielle forkølelser på vej 😆
Middagsandagt i Helligåndskirken er altid en lise for sjælen. Og så var begivenheden idag ledsaget af en kunstudstilling i det tilstødende Helligåndshuset, som også kører i morgen, lørdag den 9.maj (sidste dag). Mange interessante kunstværker i de lyse, kunst-venlige lokaler i Helligåndshuset. Anbefales herfra og der var indtil flere lokale kunstnere blandt udstillerne. Jeg linker herunder til Helligåndshusets hjemmeside:
Helligaandshuset | Helligaandskirken
Jeg sluttede min hyggenyggetur i byen af inde i Alma Store Kongensgade, hvor jeg markerede butikkens 1-års fødselsdag med købet af en hvidvin, som jeg har tænkt mig at anmelde her i avisen.







